Přání prodat nemovitost za co nejvyšší cenu je společné pro všechny prodávající a je tedy vždy dobré, důkladně styl prodeje promyslet – ať snaha zvýšit cenu nemovitosti přinese požadovaný efekt a ne jen ztrátu. Peněz i vašeho času.
Dá se tedy zvýšit prodejní cena ještě těsně před tím, než se rozjede prodejní kampaň?
- Vzroste po úpravách prodejní cena natolik, aby se vám vrátily investované peníze a čas?
Dokážete si např. úpravy zajistit svépomocně a za výhodné ceny materiálu? Máte na to časový prostor?
Pokud zní vaše odpověď ano, pak se zaměřte na funkční technické prvky. Pokud bude technické vybavení fungovat, bude nemovitost jistě lépe působit i na kupující. Designové věci určitě vynechte. Každý kupující uvítá raději nižší cenu a úpravy dle svého.
- Určitě se můžete ale domluvit na úpravách již pro konkrétního kupujícího, který např. díky lokalitě o byt bude stát a sám na rekonstrukci nemá čas.
- Pokud prodáváte nemovitost v oblasti, kde je v nabídce více podobných nemovitostí, neinvestujte do velkých úprav. Kupující bude vybírat dle cen a rekonstrukci si udělá podle svého.
- Ano, pokud je trh kupujících (převládá nabídka nad poptávkou), je dobré investice do úprav o to více před prodejem zvažovat.
- Naopak, pokud se jedná o zajímavou nemovitost na zajímavém žádaném místě, která je svým způsobem unikátní, dá se předpokládat, že kupující rád připlatí a můžete být s úpravami odvážnější. Ale výrazné estetické prvky nechte raději na kupujícího, ať si je zajistí sám. Přece jenom, každý má svůj vkus a styl.
- Vyplatí se investovat do malých oprav, do elektrického vedení, výměny potlučených oken, do fasády a úprav okolí nemovitosti jako je udržovaný trávník a zahrada.
- Pokud je vaše nemovitost ve zcela neobyvatelném stavu, patrně o ni budou mít zájem především investoři než zájemci o bydlení. Co patrně budou ale očekávat, je ponížená cena a to nejen o náklady na rekonstrukci, ale také o čas, který na rekonstrukci bude potřeba. Čili 3 miliony za byt, mínus 500 tisíc Kč na opravy, neznamená prodejní cenu 2,5 milionu Kč, ale nižší.
- Vyplatí se jistě investovat také do vyklizení, vystěhování nepotřebných věcí z nemovitosti, redukci malých předmětů, kvůli kterým působí nemovitost přeplněným dojmem. Bude náročné udržovat tento stav především, pokud v nemovitosti stále bydlíte. Ale myslete na to, že kupující budou chtít možná vidět i skřínky v kuchyni zevniř.
- Pro prezentaci nemovitosti je dobré již od focení, provést úklid profesionálním stylem, krásně působí též čistě vymalované místnosti nebo alespoň když se interiéry lesknou čistotou. Jistě budou působit na kupující mnohem lépe.
- Služby jako vyklízení, úklid úklidovou firmou, dekorace před focením a estetické vyladění i drobností, to vše hraje při prodeji dozajista velkou roli a realitní makléř vám rád pomůže všechny tyto služby zorganizovat.
Rádi byste nezávisle zkonzultovali stav, cenu a případně prodej vaší nemovitost?
Nezávazná konzultace zde.